Petícia za urýchlenie prípravy posledného úseku diaľnice medzi Bratislavou a Košicami cez tunel Korbeľka (PETÍCIA JE UKONČENÁ)
My, podpísaní občania, žiadame Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky a Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, aby vykonali všetky potrebné kroky na urýchlenie prípravy a schválenie výstavby diaľnice D1 Turany - Hubová vo variante s tunelom Korbeľka.
Opakovane sa potvrdzujú dávno známe a neustále pribúdajú nové fakty o rizikách brániacich výstavbe diaľnice D1 Turany - Hubová v údolnom variante. Preto považujeme tvrdošijné snahy o prípravu diaľnice v údolnom variante len za ďalšiu stratu času i reputácie orgánov štátu a za mrhanie peňazí daňových poplatníkov. Naopak variant s tunelom Korbeľka bol odporučený na prípravu Ministerstvom životného prostredia SR už v roku 2002 a fakty v doteraz najlepšie pripravenej správe o hodnotení (2016) znova potvrdzujú jeho výhodnosť.
Urýchlenie prípravy variantu s tunelom Korbeľka žiadame preto, lebo:
- ponúka o tri kilometre kratšie spojenie Bratislavy a Košíc ako údolný variant
- príprava i výstavba údolného variantu sa môže predĺžiť o niekoľko rokov kvôli viacerým objektívnym a vážnym rizikám (zosuvy v okolí Kraľovian a Rojkova, nevykúpené pozemky pri odklone od Kraľovianskych jazier, nutnosť realizácie kompenzačných opatrení)
- obchádza šesť chránených území, má najmenšie vplyvy na poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo
- obchádza jaskyne v Kraľovianskom meandri, ktoré patria medzi najcennejšie v Malej Fatre
- nezasahuje do oblastí s veľkým potenciálom rozvoja turistického ruchu (Šútovo, Kraľovany-Rieka, sútok Oravy a Váhu, Stankovany)
- neprechádza nebezpečným úsekom popri Váhu pod severným svahom Kopy, kde v zime nedopadá priamy slnečný svit a v údolnom variante by tu tak hrozilo zvýšené riziko námrazy a nehôd
- umožňuje výrazne znížiť riziko ohrozenia podzemných vôd výberom vhodnej raziacej metódy, kým pri údolnom variante sú možnosti zmiernenia vplyvov na vodné zdroje menšie a pri údolnom variante je tak ohrozenie vodných zdrojov reálnejšie
- predstavuje najmenšiu hlukovú a imisnú záťaž pre väčšinu obcí a najmenšie kumulatívne vplyvy
- nezničí cennú scenériu tiesňavovej krajiny medzi Malou a Veľkou Fatrou
- nehrozí tu veľké predraženie ani zdržanie kvôli sanácii zosuvov a kompenzačným opatreniam ako pri údolnom variante, kde ešte nie sú zahrnuté v nákladoch
- neprechádza zastavanými územiami obcí ani v ich dotyku ako údolný variant v Kraľovanoch a Šútove
- dovoľuje zmierniť negatívne dopady na obyvateľstvo a prírodu jednoduchšie ako pri údolnom variante, kde by opatrenia museli byť rozsiahlejšie a drahšie, pričom mnohé negatívne vplyvy sa ani zmierniť nedajú.
Petičný výbor pozostáva z osôb: 1) Jozef Ridzoň, 331, 02956 Zákamenné, 2) Ján Topercer, Zelená 10616/3, 03608 Martin-Priekopa.
Ak chcete šíriť petíciu medzi známych v inej podobe ako elektronickej, petičný hárok v tlačenej podobe môžete stiahnuť tu. Prosím, doručte ho na adresu členov petičného výboru a to: Jozef Ridzoň, 331, 02956 Zákamenné (osoba určená na styk s orgánom verejnej správy).
Ak petíciu podporíte elektronicky, budeme Vás e-mailom informovať o priebehu a výsledkoch kampane.