Otvoreny list EKOFÓRA ministrovi Jánovi Chrbetovi: 23 úloh nového ministra životného prostredia
EKOFÓRUM, sieť environmentálnych mimovládnych organizácií
Otvorený list EKOFÓRA novému ministrovi životného prostredia
Vážený pán minister,
Ministerstvo životného prostredia SR a organizácie v jeho pôsobnosti po nedávnych systematických výmenách odborne a mravne zdatných pracovníkov postupne prestali slúžiť ochrane prírody a životného prostredia a svojou činnosťou čoraz viac napomáhajú realizovať projekty a zásahy, ktoré sú v rozpore s poslaním rezortu. Personálne čistky, oslabovanie legislatívy ochrany prírody, ťažba v Tichej a Kôprovej doline a ďalšie negatívne zásahy a projekty v národných parkoch, vylučovanie verejnosti z účasti na konaniach, odmietanie dialógu s laickou aj odbornou verejnosťou, výnimky na nezákonné zabíjanie chránených druhov, plošné chemické postreky v Národnom parku Nízke Tatry, porušovanie zákonov v kauze Pezinskej skládky, netransparentné prideľovanie emisných kvót, meškanie pri budovaní siete NATURA 2000, to je len niekoľko vážnych problémov, s ktorými by sa mal nový minister vysporiadať.
Sieť environmentálnych mimovládnych organizácií EKOFÓRUM Vás ako nového ministra životného prostredia žiada, aby ste pristúpil k systémovým riešeniam v rezorte a prioritne riešil najakútnejšie problémy životného prostredia občanov Slovenskej republiky. To si podľa nášho názoru vyžaduje:
1. Obmedziť politický a lobistický nátlak na rezort MŽP vedúci k zastrašovaniu a prepúšťaniu odborníkov z organizácií a orgánov v pôsobnosti MŽP SR, ako aj na samotnom MŽP SR, a zabezpečiť rešpektovanie odborných vedeckých názorov a spoluprácu s odborníkmi v jednotlivých oblastiach, nie záujmovými skupinami.
2. Obnoviť svojprávnosť rezortu životného prostredia, ktorý je v súčasnosti fakticky podriadený rezortom hospodárstva, pôdohospodárstva a záujmovým skupinám, ako o tom svedčia napríklad požiadavky týchto subjektov na zapracovanie podnikateľských zámerov na úkor ochrany prírody v najcennejších územiach národných parkov.
3. Obnoviť dialóg s environmentálnymi mimovládnymi organizáciami a nezávislými odborníkmi, ako aj stransparentniť všetky diskusie MŽP SR vo veciach verejných na stránke ministerstva.
4. Iniciovať legislatívne zmeny, vedúce k obnoveniu účastníctva mimovládnych organizácií v konaniach, tak ako to Slovensku ukladá Aarhuský dohovor a európska legislatíva.
5. Požadovať zmenu zákonov, umožňujúcich započatie výstavby ešte pred vysporiadaním sa s pôvodnými majiteľmi, čo je v príkrom rozpore so základnými ústavnými právami na ochranu majetku a zdravé životné prostredie.
6. Zastaviť chemické postreky v Nízkych Tatrách a povoľovanie postrekov v ďalších chránených územiach. ako neefektívnu a nevhodnú technológiu ohrozujúcu biodiverzitu chránených území a ohrozujúcu návštevníkov týchto oblastí.
7. Vyriešiť kompetenčný spor s MP SR pri starostlivosti o chránené územia. Napríklad lesy v chránených územiach na pozemkoch vo vlastníctve štátu by mala obhospodarovať organizácia ochrany prírody v súlade s cieľom ochrany. Na správy národných parkov by mala z úradov prejsť kompetencia rozhodovať na území národných parkov,
8. Prijať zonáciu TANAPu podľa návrhu predchádzajúceho vedenia TANAPu a odmietnuť aktuálny návrh zonácie, ktorý poškodzuje TANAP. Riešiť problém zonácie aj v ďalších národných parkoch – účelovou zonáciou sú dnes poznačené všetky národné parky.
9. Dotiahnuť zákon o ochrane prírody a starostlivosti o krajinu a vyhlášku k tomuto zákonu, novelizovať zákon o CITES, ktorý je po poslednej novele v rozpore s právom EÚ,
10. Prešetriť postup orgánov a organizácií v pôsobnosti MŽP SR v kauzách Tichá a Kôprová dolina, skládka v Pezinku, aplikácia pesticídov v NAPANTe, výstavba tepelnej elektrárne v Trebišove a Strážskom,
11. Dobudovať a zabezpečiť adekvátnu ochranu sústavy Natura 2000, včítane primeraných náhrad pre dotknutých vlastníkov.
12. Podporiť ochranársky výskum a monitoring druhov a biotopov národného a európskeho významu. Zastaviť rozhodnutia vedúce k nenapraviteľným škodám na biodiverzite v chránených územiach.
13. Prijať komplexnú Stratégiu a Realizačný plán nakladania s bio-odpadom v SR s dôrazom na zavádzanie efektívnych technológií, maximálneho materiálového, resp. energetického zhodnotenia bioodpadov vrátane zavedenia informačného a vzdelávacieho systému pre všetky zainteresované strany, predovšetkým samosprávy pri spravodlivom využití fondov EÚ prostredníctvom Operačného programu Životné prostredie (OP ŽP). Trvať na dodržaní zákonom stanoveného termínu, dokedy musia obce zaviesť spracovanie biologického odpadu.
14. Otvoriť verejnú diskusiu o dostavbe JE Mochovce, požadovať aby bol zámer dostavby JE Mochovce posúdený podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a zamerať sa na riešenie problému likvidácie vyhoretého jadrového paliva
15. V súvislosti so znižovaním emisií skleníkových plynov odmietnuť výstavbu uhoľných elektrární v Trebišove a Strážskom, ktoré môžu zvýšiť produkciu CO2 na Slovensku ročne o 14-15%. Prijať a zaviesť do praxe opatrenia ako aj Národný plán znižovania emisií skleníkových plynov v SR so zaviazaním všetkých zodpovedných rezortov (MP SR, MH SR a pod.), definovať merateľné indikátory a zverejňovať každoročný posun.
16. Odmietnuť všetky plány na ťažbu uránu na Slovensku, ako činnosti, ktorá môže vážnym spôsobom ohroziť životné prostredie v lokalitách ťažby, poškodiť turistický ruch a zhoršiť zdravotný stav obyvateľov,
17. Vytvárať legislatívne a finančné nástroje na podporu úspor energií a pre podporu trvaloudržateľného využívania a rozvoja obnoviteľných zdrojov energie,
18. Zaoberať sa ochranou životného prostredia a zelene v mestách, kde žije 56,5% obyvateľov Slovenska: plochy zelene v urbanizovaných štruktúrach, napriek nesmiernemu významu pre kvalitu života obyvateľov, nie sú legislatívne chránené a tak pod silným investičným tlakom sa ich výmera, dostupnosť a kvalita neustále znižuje.
19. Pri protipovodňovej ochrane a manažmente vodných zdrojov prioritne realizovať opatrenia na revitalizáciu tokov a krajiny v povodiach. Pri príprave plánov povodí v súlade s Rámcovou smernicou o vodách zabezpečiť plnú účasť verejnosti a samosprávy a obnoviť činnosť Rady ministra pre integrovaný manažment využívania povodí.
20. Reálne podporovať projekty ekologickej dopravy. V mestách a obciach obmedziť súhlasné rozhodnutia s výstavbou vedúcou k environmentálnym záťažiam, dopravným kolapsom a presadzovať projekty bezpečnej cyklistickej dopravy ako aj efektívnej verejnej dopravy.
21. Urýchlene riešiť problematiku tzv. starých environmentálnych záťaží, čo v praxi znamená prijatie zákona o environmentálnych záťažiach a hlavne vyčlenenie personálnych kapacít a financií na riešenie tohto problému, napr. transparentným využitím fondov EÚ prostredníctvom OP ŽP.
22. Obmedzovať výstavbu nových skládok a spaľovní dôsledným uplatňovaním zákona o odpadoch, riešením problematiky odpadov v zmysle zásad trvalej udržateľnosti (Prioritne: minimalizácia, opätovné používanie, recyklácia a kompostovanie, energetické zhodnocovanie a až v najmenšej miere zneškodňovanie.) Zaviesť zálohovanie PET fliaš a určiť časový harmonogram na zavedenie zálohovania ďalších druhov obalov.
23. Zvýšiť finančnú podporu projektov environmentálnych mimovládnych organizácií v rámci štátneho rozpočtu a Environmetnálneho fondu na úroveň obvyklú v Európskej únii a zabezpečiť kofinancovanie na projekty financované z podporných programov a iniciatív EU (LIFE+, Central Europe Program a pod.).
Tento list predkladajú štatutári členských organizácií siete EKOFÓRUM
Myslím , že ten list padne rovno do koša ... 23 bodov je pekná vec Ale tento "šašo" nič nezmení ani zmeniť nič nebude chcieť ...